دیپلم توليد چند رسانه
مقدمه
رشته كامپيوتر يكي از گروههاي زمينه خدمات از شاخه كاردانش است كه علاوه بر داشتن دروس عمومي و پايه(كه در تمام گرايشهاي آن مشترك است) ,داراي دروس مهارتي مختلفي بسته به نوع رشتة مهارتي مي باشد با آموزش دروس مهارتي هر گروه ، فراگيران علاوه بر اينكه به طور كلي با كامپيوتر آشنا مي شوند، اصول و مباني لازم را براي ورود به رشته ها و گرايشهاي تخصصي مربوطه كسب مي كنند.
سرفصل های دیپلم تولید چند رسانه ای :
• کاربر رایانه
• کاربر نرم افزار اداری
• طراح گرافیک رایانه ای
• رایانه کار تدوین فیلم و صدا
• رایانه کار Director MX
• تولید چند رسانه ای Authorware
• کارور Flash MX
• شهروند الکترونیک
دانشآموزان شاخة كاردانش جهت اخذ ديپلم يكي از رشتههاي مهارتي كامپيوتر در آموزشگاههاي آزاد اوج پارسیان ،
بايستي ابتدا دروس مربوط به رايانه كار درجة ۲ (مقدماتي) ،
سپس دروس مربوط به رايانه كار درجة۱ (پيشرفته)
و در پايان دروس مهارتي و اختياري باقيمانده از رشتة مورد نظر را بگذرانند.
هدف تدوین رشته توليد چند رسانه اي
هنرجويان علاقه مند به ايجاد تصاوير متحرک (پويانمايي) و ميکس و مونتاژ (تدوين فيلم و صدا) مي توانند در اين رشته تحصيل کنند.لازمه تحصيل در اين رشته داشتن علاقه و خلاقيت است.
دانش آموختگان اين رشته مي توانند توليدکننده پويانمايي و لوح هاي فشرده آموزشي باشند . هدف اين رشته، تربيت نيروي انساني ماهر در زمينه توليد نرم افزارهاي چند رسانه اي، متحرک سازي، تدوين فيلم و صداگذاري با بهره گيري از نرم افزارهاي تخصصي است.
زمينه هاي اشتغال مهارت آموختگان رشتة كامپيوتر
۱- منشي كامپيوتري
۲- مسئول كارگاههاي آموزشي
۳- كمك مربي آموزش كامپيوتر
۴- فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت فردی یا گروهی و بصورت خود اشتغالی اقدام به تهیه و تولید نرم افزار هاي چند رسا نه اي نمايند و شركتهاي طراحي و ويرايش فيلم و شركتهاي عكاسي ديجيتالي داير نمايند
۵- كار در شركت هاي تبليغاتي
۶ – توليد كننده كليپ هاي تبليغاتي
نحوه راهيابي به مقاطع تحصيلي بالاتر
دانش آموزان اين رشته پس از گذراندن دورس خود با موفقيت مدرك ديپلم كامپيوتر را كسب مي نمايند،
كه در صورت علاقه به تحصيل مي توانند به طرق ذيل در سطوح بالاتر ادامه تحصيل دهند.
بدون گذراندن دوره پيش دانشگاهي در آزمون سراسري دورهي كارداني پيوسته شركت نموده و پس از احراز قبولي در يكي از آموزشكدههاي فني و حرفهاي سراسر كشور ادامه تحصيل داده و موفق به اخذ مدرك كارداني شوند.
بدون گذراندن دوره پيش دانشگاهي درآزمون ورودي آموزشكدههاي وابسته به دانشگاه جامع تكنولوژي
(علمي ـ كاربردي ) شركت نموده و پس از احراز قبولي ادامه تحصيل داده وموفق به اخذ مدرك كارداني شوند.
بدون گذراندن دوره پيش دانشگاهي در آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي شركت نموده و
پس ازاحراز قبولي، در دوره كارداني پيوسته ادامه تحصيل داده و موفق به اخذ مدرك كارداني شوند
در آزمون تغييررشته يكي از دورههاي پيش دانشگاهي هنر ، علوم رياضي، علوم تجربي،
علوم انساني و علوم و معارف اسلامي شركت نموده و پس ازاحراز قبولي، دوره مذكوررا گذرانده و
سپس ازطريق آزمون سراسري دانشگاهههاي دولتي و آزاد اسلامي ادامه تحصيل داده و موفق به اخذ مدرك كارشناسي شوند.
فارغالتحصيلان تعدادي از رشتههاي كارداني پيوسته فني وحرفهاي كه دوره كارشناسي ناپيوسته
رشته تحصيلي آنان مصوب گرديده است، مي توانند درآزمون ورودي مربوط شركت نموده
و پس ازاحراز قبولي، دردانشگاههاي طرف قرارداد آموزش و پرورش ادامه تحصيل داده
وموفق به اخذ مدرك كارشناسي شوند.
تولید چند رسانه ای چیست ؟
یکی از بهترین روشهای نوین برای بالا بردن بازده آموزشی، استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای (Multimedia) در رابطه با موضوع آموزشی مورد نظر است. البته در تمام موضوعات آموزشی نرمافزارهای استاندارد با محتوای آموزشی مطلوب وجود ندارد پس بهترین کار در این زمینه تولید این محتوای آموزشی به صورت چندرسانهای توسط خود فرد است.
نرمافزار چندرسانهای
نرمافزار چندرسانهای نرمافزاری کاربردی است که تحت وب یا روی سیدی به منظور رسیدن به یک هدف آموزشی طراحی و تولید میشود و در اصطلاح نام محتوای الکترونیکی چندرسانهای به آن اطلاق میگردد. این امر به دلیل استفاده از رسانههای گوناگون مانند فیلم، عکس، صوت و متن در تولید این نوع نرمافزارهاست.
مزایای استفاده از آموزشهای چند رسانهای
۱- استفاده از تصاویر ثابت یا متحرک یا فیلم بهجای نوشته
۲- استفاده از صوت و موسیقی همراه آموزش
۳- استفاده از وسایل تفریحی و بازیهای مختلف جهت جلوگیری از بروز خستگی
۴- تحریک حافظه تصویری افراد و افزایش بازده آموزشی
۵- یادگیری سریعتر، موثرتر و پایدارتر
۶- انجام و نمایش کارهایی که در حالت عادی امکان انجام آنها وجود ندارد
۷- صرفهجویی در هزینه آموزشی با ایجاد کارگاه یا آزمایشگاههای مجازی
۸- صرفهجویی در زمان کاربران با اضافه کردن امکان جستجو در نرمافزار.
مراحل طراحی و تهیه نرمافزارهای چندرسانهای
۱- تعیین هدف
۲- نوشتن سناریوی نرمافزار
۳- انتخاب نرمافزار مادر مناسب
۴- تهیه اطلاعات خام شامل (متن، فیلم، عکس و صوت) با توجه به محتوای مورد نظر و نرمافزار مادر انتخاب شده
۵- تولید نرمافزار با توجه به سناریو و اطلاعات خام موجود
۶- ایجاد خروجی مناسب با توجه به روش انتشار به صورت CD یا تحت وب.
تعداد واحد ۵۴
کاربر رایانه – ۹ واحد – کد ۱-۰۰۰-۱۰۳-۰۵۳-۳-۳۵۱۱
کاربر نرم افزار اداری – ۷واحد – کد ۱-۰۰۰-۰۸۴-۰۵۳-۳-۳۵۱۱
شهروند الکترونیک E-citizen – واحد – کد ۱-۰۰۰-۰۸۴-۰۵۳-۳-۳۵۱۱
تولید کننده چند رسانه ای دو بعدی – ۱۶ واحد – کد ۱-۰۰۰-۰۰۴-۰۵۳-۲-۷۳۲۱
تولید کننده چند رسانه ای سه بعدی – ۲۰ واحد – کد ۱-۰۰۰-۰۰۷-۰۵۳-۲-۷۳۲۱